Bezárás
occrp

Így nyomja el a szabad sajtót Azerbajdzsán

Egy munkatársa öngyilkosságba kergetésével, adócsalással és más bűncselekményekkel vádolják Kadidzsa Iszmajilova azerbajdzsáni oknyomozó újságírót. Nemzetközi szervezetek szerint a vádak alaptalanok és csak azért indítottak eljárást Ismayilova ellen, mert a hatalom számára kényelmetlen korrupciós sztorikat írt meg. Amíg Iszmajilova előzetes letartóztatásban várja a tárgyalását, az Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP) újságírói megírják azokat a történeteket, amiket ő kezdett el kutatni.

Ismayilova kezdte el feltárni például, hogy az azeri elnök lányai illegálisan uralják az ország mobilszektorát. Most azért áll bíróság előtt, mert egy korábbi munkatársa, Tural Musztafajevet állítólag öngyilkossági kísérletek elkövetésébe kergette. Musztafajev és Ismayilova szoros kapcsolatban álltak egymással, de a férfi megismert egy másik nőt, ami után a vád szerint Iszmajilova megharagudott rá és ellehetetlenítette a férfi munkáját. Musztafajev kétszer próbált meg öngyilkos lenni.

Ismayilova korábban a Szabad Európa Rádió azeri adásánál dolgozott, az ügyvédje szerint: “Kadidzsát kizárólag az újságírói tevékenysége miatt tartóztatták le. Az ellene felhozott vádak abszurdak. A bíróságnak semmilyen bizonyítéka nincs.”

Két nappal Iszmajilova letartóztatása előtt az azeri elnöki hivatal egy 62 oldalas írást közölt az újságíróról, amiben többek között “Azerbajdzsán-ellenes” anyagok terjesztésével vádolták a nőt.

“A közvélemény szerint a Szabad Európa Rádió munkatársai gusztustalan útra léptek. Egyértelmű, hogy hamis információk terjesztése ugyan olyan, mint idegen titkosszolgálatoknak dolgozni. Ez árulás. […] Ha Kadidzsa Iszmajilova a demokrácia szimbóluma, még elképzelni is borzasztó, mi várhat ránk a jövőben”

– írta az azeri elnöki hivatal.

Iszmajilova nem tudta befejezni azt a cikkét, ami az elnök lányainak az azeri mobilszektort érintő illegális üzleteiről szólt. A letartóztatása után európai és amerikai újságírók a “Khadija Project” keretében azonban megírták a cikket. A feltárt korrupciós ügy szálai Svédországig vezetnek, egyesek szerint ez az ország történetének legnagyobb korrupciós botránya – az botrányról szóló cikkünket itt olvashatják. Az azeri elnök lányainak üzletei meglehetősen hasonlítanak az üzbég elnök lányának szintén a mobilszektort kisajátító manipulációihoz, amiről az Átlátszó.hu OCCRP blogján mi is részletesen írtunk korábban.

Kétszer elítéltek? Örökre bezársz

Ilham Alijev, Azerbajdzsán elnöke idén februárban írta alá azt a törvényt, ami lehetővé teszi, hogy bezárják azokat a médiacégeket, amik külföldi forrásokat is kapnak, vagy amelyeket rágalmazás miatt egy év alatt kétszer ítélnek el.

Azerbajdzsánban tavaly decemberben szállta meg és záratta be a rendőrség a Szabad Európa Rádió szerkesztőségét. Mindez öt nappal azután történt, hogy az amerikai külügyminiszter, John Kerry telefonon az emberi jogok fonmtosságára figyelmeztette az ország elnökét.

Az ország másik jelentős, független médiatársaságát, a Meydan TV szintén decemberben hagyta abba a működést, a “a szólásszabadság elleni folyamatos támadások és a független médiára nehezedő nyomás” miatt. Ismayilova szintén decemberben került előzetes letartóztatásba.

Egy újságíró a svájci nagykövetségen rejtőzködik

Iszmajilovát a munkatársa öngyilkosságba kergetésén kívül februárban azzal is megvádolták, hogy adót csalt, sikkasztott és visszaélt a hatalmával. Az eredeti vádakért háromtól hét évig terjedő, az új vádakért viszont akár tizenkét éves börtönbüntetést is kaphat. Iszmajilova minden vádpontban tagadja a bűnösségét.

Februárban derült ki az is, hogy az azeri médiát elemző független civil szervezet, az Intézet a Riporterek Szabadságáért is Biztonságáért vezetője a bakui svájci nagykövetségen talált menedéket. Emin Huszejnov lakását és irodáját többször átkutatták az azeri rendőrök, ezután kért segítséget.

A lakosságszámhoz viszonyítva Azerbajdzsánban van a legtöbb újságíró börtönben.

Még több cikk Azerbajdzsánról

Korrupcióval vádolják a TeliaSonerát Azerbajdzsánban

Azeri vízumgyáros magyar kapcsolatokkal – a nagykövet előrébb lép?

Keleti nyitás: Papíron egyelőre csak a Közgép profitált az azeri baltás gyilkos elengedéséből

Azeri média és médiaszabályozás: családban marad

Rácsok mögé került az azeri elnök korrupciós ügyeit vizsgáló újságíró

Eközben egy hónappal a tavaly év végi letartóztatások előttig Azerbajdzsán vezette fél éven át az Európa Tanács Miniszteri Bizottságát. Az EU-tól független Európa Tanács negyvenhét országot és 820 millió embert tömörítő emberi jogi szervezet, ennek a keretében jött létre a strasbourgi bíróság is. Az azeri elnökség prioritásai között szerepelt a sérülékeny csoportok emberi jogainak védelme és a fiatalok emberi jogi és demokratikus nevelésének fontossága is.

A cikk alapjául szolgáló anyagok eredetileg az OCCRP honlapján jelentek meg. Fordította és az összeállítást készítette: G. Szabó Dániel

Független ember vagy?

Ha lesz 4 ezer független támogatója az Átlátszónak, akkor nincs az a lázárjános, aki el tudna minket hallgattatni. Legyél egy a 4 ezerből, és változtasd meg Magyarországot! Tudnivalók itt.

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom