Bezárás
occrp

Tényfeltáró újságírókat lejárató kampány zajlik Bulgáriában

Szervezett lejárató kampány zajlik Bulgáriában több tényfeltáró újságíróval szemben. A jól összehangolt kampányt olyan médiumok folytatják, amelyek tulajdonosi köre korrupciós esetekkel hozható kapcsolatba, és mint kiderült, több személy is a kommunista titkosrendőrség kötelékében volt ügynök.

Számtalan országos médium indított lejárató kampányt Bulgáriában az OCCRP-vel is együttműködő Bivol.bg-vel szemben. Az elmúlt hetekben több, a tényfeltáró oldalnál munkát vállaló újságírót is kritikával illettek, de a megjelent anyagok alapvetően a főszerkesztőt Atanas Chobanovot és a Bivol társalapító tulajdonosát, Assen Yordanovot célozták. A lejárató kampányt a Riporterek Határok Nélkül és a Szólásszabadság Hálózat is elítélte.

>>> “Ez egy ügy, nem egy szakma” – Bivaly újságírók Bulgáriából, akik megbuktatták Boriszovot

Chobanov és Yordanov szerint a mostani lejárató kampány azoknak az írásoknak köszönhető, amelyek leleplezték, hogy miképp loptak pénzt bolgár bankokon és offshore cégeken keresztül, és hogyan éltek vissza egyes emberek az EU-s támogatásokkal. Ezekben az ügyekben több bolgár bankár, politikus, valamint Delyan Peeveski médiamogul is érintett, aki egyúttal a muzulmán kisebbséget is képviselő Jog és Szabadság Mozgalom parlamenti képviselője.

A lejárató kampányt azok a médiumok indították el és folytatják mind a mai napig – Politika, Telegraph, Monitor, Trud és Blitz – , amelyek Peeveski érdekeltségi körébe tartoznak, de az általuk közölt anyagokat az állami tulajdonban lévő Bolgár Nemzeti Televízió is terjeszti. A Peeveskihez köthető Standard hasonló lejárató kampánnyal már 2012-ben is próbálkozott, amikor a Bivol a Wikileaks partnerévé vált, így a mostani kampány csak az intenzitása miatt meglepő.

A megjelent cikkek szerint Yordanov, aki az európai Pulitzer-díjnak is becézett Lipcsei Média Díjat is elnyerte, és az egyetlen bolgár újságíró, aki felkerült a Riporterek Határok Nélkül „100 Információs Hős” listájára, olyan hamis cikkeket közöl, amelyeket politikusok és üzletemberek zsarolására használ fel. Chobanovot egyszerre gyanúsítják kémkedéssel, Peeveskivel szemben álló oligarchák szolgálatával, kommunista elköteleződéssel, valamint azzal, hogy miközben politikai karrierre is készül, valójában Párizsban luxus körülmények között él, ahol kihasználja a francia szociális rendszer által nyújtott előnyöket.

A lejárató jellegű cikkek megjelenése egybeesett azzal, amikor a Bivol és az OCCRP-vel szintén partneri kapcsolatban álló román RISE Project elkezdte feltárni az európai uniós forrásokkal kapcsolatos visszaéléséket, és mint kiderült, ezekbe az ügyekbe az Első Bolgár Fejlesztési Bank főrészvényesei is belekeveredtek.

A Bivol sejtése szerint a Chanell 3 programigazgatója Stoeva például azért készített lejárató anyagokat, mert a neve kapcsolatba hozható azzal a romániai esettel, amely során 26 millió eurónyi (8.2 milliárd forint) EU-s támogatás tűnt el offshore cégeken keresztül.

Az ügyben Xavier Lapeyre de Cabanes Franciaország bulgáriai nagykövete is megszólalt Twitteren: „A sajtószabadságnak nincs határa”. Erre Peeveski válaszul linkelte a Monitorban közölt lejárató cikket, majd közölte, hogy a nagykövet által tweetelt üzenet durva beavatkozás Bulgária belügyeiben, ami sérti a demokrácia és a diplomácia elveit.

Bulgária 2015-ben már csak a 106. helyezést érte el a Riporterek Határok Nélkül 180-as sajtószabadság rangsorán, ami az Európai Unión belül a legrosszabb eredménynek számít. Ez annak tükrében különösen sokkoló eredmény, hogy az ország 2006-os csatlakozásakor még a 35. helyen szerepelt, majd fokozatosan elkezdett hátracsúszni, 2007-ben 51., 2013-ban 87. és 2014-ben 100. volt.

A gyors visszaesés vélhetően annak a folyamatnak is köszönhető, amely során 2007-től kezdve új emberek – többek között Peeveski és édesanyja – kezébe került a bolgár média egy része. Peeveski pártjának vezetője, Ahmed Dogan ráadásul egy 2007-es, a kommunista rendszer dokumentumait vizsgáló bizottsági jelentés szerint a rendszerváltás előtt a titkosrendőrségnek dolgozott.

Ráadásul ő volt az, aki élő adásban számolt be arról, hogy a bolgár pártokat, beleértve az övét is, egy bizonyos vállalati kör finanszírozza, és az aktuális pénzt például ő is osztja szét. 2015. október 16-án ugyanez a bizottság hozta nyilvánosságra, hogy a Peeveski érdekeltségébe tartozó Telegraph főszerkesztője szintén a kommunista rezsim titkosrendőrségnél dolgozott.

Az eredeti cikk 2015. október 22-én jelent meg az OCCRP honlapján “Why is Bulgarian Investigative Journalism Site Bivol Being Attacked by Other Media?” címmel. Szerző: OCCRP partner szervezetei. Fordította: Szakács András

Fizess elő az Átlátszóra, hogy még sok ilyen cikket írhassunk!

Havonta csak egy ezres: már csak 945 új előfizetőre van szükségünk
ahhoz, hogy az alapműködésünk közösségi finanszírozású legyen. Tudnivalók itt.

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom