Bezárás
Macedónia

Amerikából inspirálták és segítették az álhírgyáros macedón tinédzsereket

Egy héttel a 2016-os amerikai elnökválasztás előtt a BuzzFeed News hírportál fedte fel, hogy a macedóniai Velesz városában fiatalok száznál is több olyan weboldalt működtetnek, amelyek ontják magukból a Donald Trumpot támogató, gyakran hamis cikkeket. Az álhírgyáros tinik – akik közül sokan az angol nyelvvel is hadilábon állnak – komoly összegeket kerestek az online reklámokon, amelyek az amerikai politikáról szóló, félrevezető írások mellett jelentek meg.

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi ezer forinttal!
Támogatom

A közösségi oldalakon megjelent bejegyzések, kormányzati dokumentumok, domain-regisztrációs információk, és a hamis tartalmakat terjesztő oldalak archivált verzióinak áttekintése, valamint a kulcsszereplőkkel készített interjúk alapján az OCCRP és partnerei, a BuzzFeed News és a macedóniai Investigative Reporting Lab kiderítették, hogy Veleszben a kamuhírgyártást nem spontán indította be egy csapat, a politika iránt nem is érdeklődő tinédzser.

A veleszi álhírgyár mögött egy jól ismert macedón médiajogász állt, valamint két amerikai, akik jobboldali összeesküvéselméleteket terjesztő amerikia oldalakkal álltak kapcsolatban.

A kiindulópont

A 33 éves Trajcse Arszov egy veleszi származású, szkopjei ügyvéd, aki a Tale becenévre hallgat. Arszov önmagát libertariánusnak vallja, akinek Rand Paul és Ted Cruz amerikai republikánus szenátorok a politikai bálványai.

Újságírók a macedóniai politikai oldalak domain-regisztrációs nyilvántartását áttekintve derítették ki, hogy Tale Arszov és fivére, Pancse (becenevén Pane) Arszov közösen regisztrálták Veleszben az első álhíroldalt, az USAPoliticsToday.com-ot, 2015 szeptember 23-án.

Velesz évekig adott otthont számos olyan weboldalnak, amelyek ontották magukból az egészséges ételekről, étrendkiegészítőkről, sportautókról, motorkerékpárokról és egyéb rétegtémákról szóló tartalmakat. Néhányan a helyiek közül kisebb vagyonra tettek szert online hirdetési szolgáltatások, mint például a Google AdSense segítségével. Pane Arszov, aki ezidőtájt munkanélküli volt, szintén be akart szállni a buliba.

Tale Arszov azt nyilatkozta, hogy a testvérével először egy autókról szóló oldallal próbálkoztak, de hamar rájöttek, hogy a politika – különösen pedig a konzervatív politikai tartalom – jobban teljesít.

“Rájöttünk, hogy azok a csoportok, ahol hosszabb ideig maradhattunk, ahol a profiljainkat nem távolították el, a konzervatívokhoz, republikánusokhoz, Trumphoz kapcsolódtak.”

A riportereknek adott egyik első interjújában Arszov azt állította, hogy a weboldalain nem jelentettek meg álhíreket, hanem népszerű konzervatív oldalakról – mint például a Fox News, a Breitbart, a Daily Caller és a Washington Examiner – ollózták össze a tartalmat.

Az azóta már megszűnt USAPoliticsToday.com archivált változatát megvizsgálva azonban az derült ki, hogy az oldalon számos jobboldali összeesküvés-elmélet jelent meg, és legalább egy alkalommal az oldal újraközölt egy cikket az Onion nevű szatirikus lapból, valódi hírnek állítva be azt.

Az USAPoliticsToday.com egyre nőtt, és ezzel együtt nőtt a nyereség is. Tale pedig az első oldal mellett egy szakajtónyi új márkát is felépített: a Guerrilla News-t (és hibásan írt társoldalát, a Guerilla News-t), valamit a Read Conservatives, a New Conservatives, és a Conservative Army nevű oldalakat.

Veleszben híre ment, hogy az Arszov testvérek olyan új témára bukkantak, amiből pénzt lehet csinálni. Hamarosan Pane Arszov barátai maguk is politikai oldalakat indítottak. Az egyikük, Orce Sztankovszki, indította az USAPoliticsInsider.com és a USADailyPolitics.com nevű oldalakat. Hamarosan mások is amerikai politikával foglalkozó oldalakat indítottak Veleszben.

Nemzetközi partnerek

2016-ban Tale Arszov megismerkedett Ben Goldman amerikai íróval és kiadóval. Goldman a társával, Paris Wade-del alapította meg a szélsőségesen elfogult amerikai konzervatív hírportált, a Liberty Writers News-t.

Goldman és Wade 2016 novemberében tett szert kétes hírnévre, miután a Washington Post lehozott egy cikket, amelyben a párost álhírkufároknak festették le, akik félelemkeltésből és uszításból gazdagszanak meg. Wade jelenleg republikánus színekben kampányol a nevadai képviselőválasztáson.

Mind Arszov, mind Goldman azt nyilatkozta, hogy akkor kerültek kapcsolatba egymással, amikor megosztották egymás tartalmát a saját Facebook-oldalaikon, és ebből nőtt ki a későbbi együttműködés. Wade több mint negyven cikket írt Arszov macedón oldalára, a USA Politics Today-re, 2016 nyara és 2017 januárja között. Paris Wade bátyja, Alex Wade Alexander Warren álnéven szintén írt a macedón oldalra, ahol ezen a néven több mint 670 cikke jelent meg.

Arszov más amerikai írókat is felbérelt, hogy neki dolgozzanak. Azt nyilatkozta, hogy Veleszben az összes többi oldal lopta a tartalmat, ám ő maga igyekezett nem megszegni a Google szabályzatát, amely megköveteli, hogy a cég hirdetési partnerei eredeti tartalmat publikáljanak.

„Tényszerű és törvényes újságírás”

A 2016-os választások alatt Arszov és amerikai partnerei a Liberty Writers News-nál szakadatlanul ontották a vírusszerűen terjedő, gyakran félrevezető, Trumpot támogató híreket több weboldalon és Facebook oldalon keresztül. Így tettek az Arszovot majmoló macedóniai oldalak működtetői is.

2016. november 3-án jelent meg a BuzzFeed News első cikke a veleszi weboldalakról. Alig két hétre rá, miután Trump megnyerte a választásokat, a Washington Post-ban megjelent a cikk Goldmanról és Wade-ről. Mindkét cikket gyorsan felkapták, és a megnövekedett figyelem lényegében tönkretette a két csoportosulás üzletét.

A Facebook, a Google és más platformok szankcionálni kezdték az álhírgyárakat. A veleszi oldalakat eltávolították az AdSense-ből, és hamarosan a Facebook-oldalaikat is törölték. Pontosan egy évvel Trump választási győzelme után Wade azt nyiltkozta, hogy Goldmannal közös Facebook-oldalát, amelynek több mint 1,8 millió követője volt, törölték. Az Arszov weboldalaihoz köthető Facebook-oldalakat végül idén áprilisban törölték.

A Facebook jelenleg is vizsgálja a Macedóniában angol nyelvű tartalmakat megjelentető oldalakat, ám eközben a macedón hatóságok is nyomozást indítottak, hogy megtalálják a felelősöket, akik a 2016-os amerikai elnökválasztás alatt félrevezető politikai tartalmakat terjesztettek.

Goldman és Wade az újságírók kérdésére azt nyilatkozták, nem volt tudomásuk róla, hogy hivatalos nyomozás folyik a macedón oldalak ügyében, mielőtt a riporterek erről tájékoztatták őket. „Hisszük, hogy amit tettünk, az tényszerű és törvényes újságírás volt”, nyilatkozta Goldman.

„Nem beszélek a munkámról”

Macedón hatóságok szerint a nyomozás során a weboldalak mögött álló kulcsszereplőket próbálják beazonosítani, valamint azt próbálják megállapítani, hogy volt-e szerepe külföldi befolyásnak az oldalak létrehozásában és működtetésében.

A nyomozás egyik célszemélye Anna Bogacseva. Bogacseva egyike annak a tizenhárom orosz állampolgárnak, akik ellen Robert Mueller különleges ügyész vádat emelt az amerikai választásokba való beavatkozás miatt.

A vádirat középpontjában az Internet Research Agency (IRA) nevű, helyenként csak trollhadseregként emlegetett szentpétervári cég áll. Az IRA a közösségi médián keresztül online propagandát és üzeneteket terjesztett, amelynek célja Trump segítése és riválisának, Hillary Clintonnak a legyőzése volt.

A vádirat szerint egy időben Bogacseva felügyelte az IRA amerikai műveletének „adatelemző csoportját.” Pontosan egy évvel később pedig Macedóniába utazott.

Az újságírók által megszerzett bevándorlási dokumentumok azt mutatják, hogy Bogacseva Macedóniában járt 2015-ben; az országot szárazföldön, a görög határon át hagyta el 2015. június 26-án. A riporterek nem találtak arra vonatkozó feljegyzést, hogy Bogacseva mikor és hogyan lépett be eredetileg Macedóniába.
Az újságírók az orosz VKontakte nevű közösségi média platformon keresztül érték el Bogacsevát, akitől azt kérdezték, hogy miért járt 2015-ben Macedóniában. Bogacseva csak annyit válaszolt: “sajnálom, de nem beszélek a munkámról.”

A riporterek nem találtak kapcsolatot Bogacseva és a macedón álhíroldalak között.

Írta: Saska Cvetkovska, Aubrey Belford, Craig Silverman, és J. Lester Feder

A cikk elkészítésében közreműködtek: Maja Jovanovska, Jason Leopold, és Jane Lytvynenko.

Fordította: Orosz Kata

Az eredeti, angol nyelvű cikket itt olvashatja.

A kiemelt képen Veles városa látható. Fotó: Pero Kvrzica / Flickr / OCCRP

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom